نوشته های خاکستری

๑۩۞۩๑ جدیدترینها فقط در این سایت ๑۩۞۩๑

نوشته های خاکستری

๑۩۞۩๑ جدیدترینها فقط در این سایت ๑۩۞۩๑

کشف مواد منفجره در مایعات با حسگر جدید ساخت محققان

دانشمندان دانشگاه کانکتیکات موفق به ساخت آشکارساز جدیدی شده‌اند که قادر به شناسایی سریع مقادیر کوچک تی‌ان‌تی و دیگر مواد انفجاری در مایعات بوده و با شامه سگهای بمب‌یاب رقابت می‌کند.



به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این حسگر همچنین از کاربردهای بالقوه در شناسایی آلودگی‌های آب حاوی تی‌ان‌تی برخوردار است. چنین آلودگی‌هایی از تأسیسات تولید و ذخیره کهنه و دیگر منابع به وجود می‌آیند.

آلودگی مرتبط با تی‌ان‌تی در آب می‌تواند بیماریهای جدی به همراه داشته باشد. از این رو آزمایشات مختلفی برای بررسی امکان وجود این مواد شیمیایی در آب آشامیدنی انجام می‌شود. این آزمایشات شامل نمونه‌برداری از آب و انتقال آن به آزمایشگاههای مجهز بوده که در آن به تغلیظ نمونه برای شناسایی ماده منفجره که در آن رقیق شده می‌پردازند.

اما این حسگر می‌تواند راه‌حل سریعتری را برای این مسأله ارائه دهد. به گفته دانشمندان، این راه‌ حل بر اساس تغییر رنگ در زمان اتصال مولکول حسی درون دستگاه به یک ماده انفجاری است.

محققان قصد دارند این حسگر را در یک نوار کاغذی قرار داده و استفاده آن را برای افراد آسان‌تر کنند. در این روش،‌ کارشناسان می‌توانند کاغذ فیلتر را درون یک نمونه از آب یا مایعات دیگر قرار داده و سپس آن را درون دستگاه بگذارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد