گروهی از پژوهشگران اسپانیایی در بررسیهای خود
نشان دادند که غذاهای فوری (فست فود) منجر به بروز اختلالات افسردگی می
شود. دانشمندان دانشگاه لاس پالاماس و دانشگاه گرانادا دریافتند که اصطلاح غذاهای فوری یا فست فود نه تنها موجب چاقی می شود بلکه می تواند به افسردگی مصرف کنندگان این نوع غذاها منجر شود. نتایج پژوهشهای این محققان حاکی از آن است که مصرف زیاد اسنک، شیرینهای آماده و نوشابه های گازدار 51 درصد خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهند. این محققان به منظور دستیابی به این نتایج در یک دوره زمانی مشخص نوع رژیم غذایی و حالت سلامت روحی و ذهنی حدود 9 هزار نفر را تحت کنترل قرار دادند. هیچ یک از این افراد در گذشته سابقه بیماری افسردگی نداشتند و هرگز تحت درمان ضد افسردگی قرار نگرفته بودند. در دوره تحقیق در 493 نفر افسردگی تشخیص داده شد. به این ترتیب، دانشمندان اسپانیایی ارتباط مستقیم میان خطر افسردگی و مصرف مداوم یا پربسامد غذاهای فوری را در رژیم هر یک از این افراد مبتلا به افسردگی کشف کردند. به گفته این دانشمندان، به هر میزان که روش غذا خوردن اشتباه باشد به همان میزان خطر رنج بردن از بد زندگی کردن افزایش می یابد. این درحالی است که غذاهایی مثل ماهی (غنی از امگا- 3)، سبزیجات تازه و خوراکیهایی که غنی از ویتامینهای گروه B هستند همانند ترکیبات ضد افسردگی عمل می کنند. نتایج این بررسی، فرضیه ای را تائید می کند که بیان می دارد رژیم غذایی سالم نه تنها برای بدن بلکه برای حالات روحی نیز مهم است. پیش از این، تحقیق دیگری از این گروه تحقیقاتی با شرکت بیش از 12 هزار نفر نیز به نتایج مشابهی دست یافته بود. |
این روزها در محافل ورزش، بحث کم شدن سهمیههای لیگ قهرمانان آسیا پیچیده و
همه با اشاره با نشست چندی پیش مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا به این مهم
پرداختهاند که این کار بازی عربها برای دست یافتن به سهمیههای بیشتر در
لیگ قهرمانان و کاهش سهمیه ایران است.اینکه آیا این کار سران فوتبالی
کشورهای عربی، کاری از روی غرضورزی با فوتبال ماست یا نه و تأکید بر لزوم
اینکه ما نیز باید از افراد صاحب نفوذی در کنفدراسیون بهره ببریم تا این
دسیسهها را خنثی کند و مانع از بین رفتن حقوق شود، بر کسی پوشیده نیست و
ما نیز روز گذشته با بازی جدید کشورهای عربی برای کسر سهمیه فوتبال ایران به این
مهم پرداختهایم.
اما خوب است در این فرصت، از زاویهای جدید به این
مسأله بنگریم. روشن است که این پیشنهاد (که وزن مؤلفههایی چون بیننده و
سطح کیفی لیگ را کم کنند و بیشتر به امتیاز ملاکهایی همچون ورزشگاههای
استاندارد و زیرساختها توجه شود) بیشتر از سوی کشورهای عربی و برای پوشش
دادن ضعف آنان در این حوزهها مطرح شده است. چنان که میبینیم، نه از لیگ
آنها استقبال میشود و نه از بازیهای ملی و حتی حربههای تبلیغاتی آنها
نیز برای کشاندن بیننده به استادیومها هم کارساز نیست و حتی در زمان
نامزدی قطر برای میزبانی جام جهانی، بسیاری آن را خندهدار توصیف میکردند.
از سوی دیگر، اما ما همواره به بینندههای پر شور و شوقمان بالیدهایم و
آنها را بزرگترین سرمایههای فوتبالی خود برشمرده و هر بار که ورزشگاه
آزادی با صد هزار نفر میزبان حریفان بوده، به خود بالیدهایم، ولی چرا
امروز از احتمال این تصمیم میترسیم و آن را تنها به نیرنگ و دسیسههای
عربها برای انتقامجویی از فوتبال خودمان نسبت میدهیم؟ آیا همین
تماشاگرانی که در این سالها به عنوان بزرگترین سرمایههای فوتبالیمان از
آنها یاد کردهایم، لیاقت داشتن ورزشگاههای استاندارد را ندارند؟ چرا در
همه این سالها سهم بینندگان، تنها ورزشگاه آزادی بوده است؟
فیس بوک این بار به خاطر نبود زن در تیم رهبری
اش زیر سوال قرار گرفته است. کمپین FACE IT دیروز راه انداخته شد و قصد
دارد همه توجهات را به سمت این واقعیت جلب کند که با وجود سیاستهای این
شبکه اجتماعی که بعد از اعلام فروش 5 میلیاردی سهام عرضه عمومی شرکت در
بورس در ماه فوریه رو به سوی عمومی کردن هرچه بیشتر خود داشت، هیات مدیره
این شرکت تنها از مردان سفید پوست تشکیل شده است.[وضعیت سهام
فیسبوک / اینفوگرافیک]
این کمپین ماموریت خود را این گونه
شرح داده است: ما معتقدیم این هیات مدیره متشکل از مردان سفید پوست باید
زنانی را از همه ملیتها و رنگها در خود جای دهد.
هیات مدیره فیس بوک
از 7 مرد سفید پوست با نامهای: مارک زاکربرگ، موسس و مدیرعامل شرکت؛ استاف
ارسکین بولز، رئیس سابق کاخ سفید؛ رید هستینگ، مدیر عامل شرکت Netflix؛
سرمایه دار جسور، مارک اندرسون؛ جیم بریر از Accel Partners
دونالد. ای
گراهام، مدیر عامل کمپانی واشنگتن پست و پیتر تیل از Founders Fund تشکیل
شده است.
بر اساس مقالهای که ZDNet درباره کمپین FACE IT منتشر کرده
است اکثریت 845 میلیون کاربر فعال ماهانه فیس بوک، زنان هستند.
نماینده
این کمپین گفت: وجود زنان در تیم هدایت کننده فیس بوک می تواند با تبلیغ
این مسئله که شبکه های اجتماعی به دنبال برابری جنسیتی هستند سبب افزایش
درآمد فیس بوک شود.
جالب آنکه فیس بوک تنها کمپانی Silicon Valley نیست
که زنان را از هیات مدیره خود حذف کرده است. اعضای هیات مدیره کمپانیهای
توئیتر، PayPal و Foursquare همه مرد هستند؛ Groupon تنها یک زن دارد و تیم
10 نفره رهبری گوگل هم فقط 3 عضو زن دارد.
نیویورکر در مقالهای نوشت:
زاکربرگ درباره چرایی نبود زنان در هیات مدیره اش اینگونه توضیح می دهد: ما
هیات مدیره کوچکی داریم، من به دنبال افراد کارآمد هستم و اهمیتی نمیدهم
آنها چه جنسیتی دارند و از کدام شرکت آمده اند و هیات مدیره خود را با
افراد به درد نخود پر نمیکنم.
این دومین بار در چند ماه گذشته است که
فیس بوک به خاطر انحصار طلبی مردانه اش زیر سوال رفته است. جمعیت معلمان
بازنشسته ایالت کالیفرنیا هم که دومین صندوق بزرگ بازنشستگی در آمریکا است
در ماه فوریه اعلام کرده بود فیس بوک باید زنان را به هیات مدیره خود اضافه
کند.
فیس بوک تاکنون نظری در این باره نداده است.